Nederlands Openluchtmuseum

Een migratie als goede basis voor doorontwikkeling

Het Nederlands Openluchtmuseum wil de Nederlandse geschiedenis vangen in authentieke gebouwen, voorwerpen en ware verhalen. Ze nemen je mee op een reis door de tijd, van twee eeuwen geleden tot vandaag de dag. Het Openluchtmuseum wil ons erfgoed tonen, je trots maken en je inspireren met verhalen van vroeger.

Uitgangspunten

Het Openluchtmuseum wilde met hun nieuwe website graag over op een Open Source CMS. Ook wilden ze enkele verbeteringen doorvoeren, zoals het flexibel zijn in het opbouwen van templates of pagina’s en het responsive maken van de site, die tot dan toe een aparte mobiele site kende. Voor deze migratie+, zoals ze het zelf omschreven, is een aanbesteding uitgeschreven, die Occhio heeft gewonnen.

Onze oplossing

Open source: Drupal 8

De nieuwe site is op ons advies in Drupal gebouwd. Drupal is een stabiel CMS, heeft een sterke samenwerkende community, modules van hoge kwaliteit en is geschikt voor technisch complexe projecten die veel van een systeem vergen. Heel geschikt dus voor de website van het Openluchtmuseum met veel verschillende contenttypes, meertaligheid én de wens om complexere onderdelen zoals een online collectie in de toekomst toe te kunnen voegen. Voorafgaand aan de het project is uitgebreid stilgestaan bij Drupal 7 versus Drupal 8, de versie die sinds november 2015 beschikbaar is. Onderzocht is of de Drupal modules die voor de site relevant zijn, ook al in Drupal 8 beschikbaar zijn. Dit was voor de belangrijkste modules het geval. Functionaliteiten waar alleen een Drupal 7-module voor beschikbaar was, heeft Occhio zelf gebouwd.

Migratie+

Voor de gebruiker lijkt er weinig veranderd te zijn aan de site, het grote verschil zit achter de motorkap waar een goede en solide basis is neegezet voor doorontwikkeling in de toekomst. Het design van de homepage, waar eerder een designslag overheen was gehaald, was het uitgangspunt voor de rest van de site. Content is een-op-een gemigreerd. Daarnaast zijn enkele onderdelen waarbij snel winst te behalen viel, al tijdens de migratie verbeterd. Zo zijn de eenmalige en de dagelijkse activiteiten in één kalender samengevoegd. Immers, voor een bezoeker maakt het niet uit wat voor activiteit het is. In de toekomst zal dit onderdeel nog verder geoptimaliseerd worden. Ook is er in de nieuwe site gebruik gemaakt van een groot menu, waarin de volledige subnavigatie wordt getoond. Zo heeft de gebruiker beter overzicht wat hij waar kan vinden. Tot slot is het kaartverkoopsysteem van een externe partij vervangen door een eigen ticketsysteem, waardoor het aansluit bij de toekomstplannen van het museum qua arrangementenverkoop en nieuwe toegangspoorten.

Work in progress

De aanbesteding omvatte naast deze migratie+ ook twee extra onderdelen: de online collectie en een persoonlijke pagina. Aan de online collectie hebben wij de afgelopen tijd hard gewerkt: dit zal de komende tijd worden afgemaakt en door het museum worden gevuld met de juiste content. De persoonlijke pagina is zeer recent gestart. Later hierover meer. Ook zullen we de komende tijd nog werken aan het optimaliseren van verschillende onderdelen van de site.

Wil je meer weten?

  • Joris

    Bel of mail met Joris voor vragen over nieuwe projecten, offertes, onze werkwijze of een eerste kennismaking.


    Joris van Gelder

    E
    info@occhio.nl

    T
    020 - 320 78 70 (algemeen)