Uitganspunten

Het Nederlands Openluchtmuseum wil de Nederlandse geschiedenis vangen in authentieke gebouwen, voorwerpen en ware verhalen. Ze nemen je mee op een reis door de tijd, van twee eeuwen geleden tot vandaag de dag. Het Openluchtmuseum wil ons erfgoed tonen, je trots maken en je inspireren met verhalen van vroeger.

Het Openluchtmuseum wilde met hun nieuwe website graag over op een Open Source CMS. Ook wilden ze enkele verbeteringen doorvoeren, zoals het flexibel zijn in het opbouwen van templates of pagina’s en het responsive maken van de site, die tot dan toe een aparte mobiele site kende. Voor deze migratie+, zoals ze het zelf omschreven, is een aanbesteding uitgeschreven, die Occhio heeft gewonnen.

De aanpak

De nieuwe site is in Drupal gebouwd. Drupal is een stabiel CMS, heeft een sterke samenwerkende community, modules van hoge kwaliteit en is geschikt voor technisch complexe projecten die veel van een systeem vergen. Heel geschikt dus voor de website van het Openluchtmuseum met veel verschillende contenttypes, meertaligheid én de wens om complexere onderdelen zoals een online collectie in de toekomst toe te kunnen voegen. 


Migratie+

Voor de gebruiker lijkt er weinig veranderd te zijn aan de site, het grote verschil zit achter de motorkap waar een goede en solide basis is neergezet voor doorontwikkeling in de toekomst. Het design van de homepage, waar eerder een designslag overheen was gehaald, was het uitgangspunt voor de rest van de site.

Daarnaast zijn enkele onderdelen waarbij snel winst te behalen viel, al tijdens de migratie verbeterd. Zo zijn de eenmalige en de dagelijkse activiteiten in één kalender samengevoegd. Voor een bezoeker maakt het immers niet uit wat voor activiteit het is. Ook is er in de nieuwe site gebruik gemaakt van een groot menu, waarin de volledige subnavigatie wordt getoond. Zo heeft de gebruiker beter overzicht wat hij waar kan vinden. Tot slot is het kaartverkoopsysteem van een externe partij vervangen door een eigen ticketsysteem, waardoor het aansluit bij de toekomstplannen van het museum qua arrangementenverkoop en nieuwe toegangspoorten.


Online collectie en persoonlijke pagina

De aanbesteding omvatte naast deze migratie+ ook twee extra onderdelen: de online collectie en een persoonlijke pagina.

Deel dit artikel via
X

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

NaamAanbiederDoelVervaldatum
admin_authOcchio.nlWij gebruiken deze cookie om te onthouden of een Occhio.nl gebruiker is ingelogd in ons systeem.5 jaar
October_sessionOcchio.nlDeze cookie wordt gebruikt door ons content management systeem en wordt geplaatst bij bezoek aan willekeurig welke pagina van onze website. Sessie
NaamAanbiederDoelVervaldatum
_gat_gtag_UA_63158_1Google-analytics.comGebruikt door Google Analytics om verzoeksnelheid te vertragen1 minuut
_gaGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.1 jaar
_gidGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.24 uur

Occhio.nl maakt geen gebruik van marketing cookies.

Cookies

Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website wordt geplaatst. In dit tekstbestand wordt informatie opgeslagen. Deze informatie kan bij een later bezoek weer worden herkend door deze website.

Bekijk hier onze privacy verklaring