WhatsApp kennen we allemaal; bijna 9,5 miljoen Nederlanders gebruiken de berichtenservice inmiddels. Voor het verzenden van foto’s of gesproken berichten; om te chatten met je vrienden; voor groepen met familieleden of collega’s en voor die-ene-gelegenheid-aangemaakte-groepjes. Via WhatsApp kan het allemaal. Gratis en besloten. Vooral dat laatste maakt dat WhatsApp het aan het winnen is van een open sociaal netwerk als Facebook - inmiddels de eigenaar van de app. Je deelt je (vaak persoonlijke) info niet meer met ‘de hele wereld’, maar alleen met de mensen die jij bewust kiest. 

Whatsapp marketingtool | Occhio

Dagelijks worden er 500 miljoen foto’s verstuurd via WhatsApp. Dat is meer dan de 350 miljoen foto’s (Facebook), 400 miljoen foto’s (Snapchat) of 55 miljoen (Instagram) die via andere netwerken gedeeld worden. 

WhatsApp voor zakelijk gebruik 

Wat veel mensen niet weten of beseffen is dat WhatsApp ook zakelijk te gebruiken is. Ziekenhuizen, verzekeraars en apotheken zetten WhatsApp in om snel in contact te komen met klanten. Belangrijkste doel is om service te bieden. WhatsApp is nagenoeg gratis, eenvoudig in gebruik, razendsnel en door de vele gebruikers zorgt het voor een groot bereik. Dit maakt WhatsApp tegenwoordig veel meer een marketingtool dan ‘zomaar’ een chat-app. 

Hoe is WhatsApp zakelijk te gebruiken? Een aantal voorbeelden: 

  • De WhatsApp-deelknop 
  • Newsfeed via WhatsApp 
  • Webcare via WhatsApp 
  • User generated content 

Ik licht ze een voor een kort toe. 

De WhatsApp-deelknop 

Op vrijwel iedere site zie je deelknoppen. Het is nu mogelijk naast de veelgebruikte deelopties van Facebook, Twitter, ook WhatsApp toe te voegen. Uit onderzoek van het Amerikaanse Buzzfeed blijkt dat de WhatsApp share-button vaker wordt gebruikt dan die van Twitter. Daarmee laat je bezoekers informatie besloten delen, iets wat qua conversie vele malen effectiever is. 

Social media marketingtool | Occhio

Ga maar eens bij jezelf na: Hoe vaak klik jij op een link die je op Facebook of Twitter voorbij ziet komen? En hoe vaak klik jij op een link die je door een vriend via WhatsApp toegestuurd krijgt? 

Door het plaatsen van een WhatsApp-deelknop op je site, kan je dus zonder al te veel inspanning je bereik vergroten. 

Newsfeed via WhatsApp 

Je vraagt bezoekers zich via een opt-in aan te melden voor de newsfeed. Vervolgens ontvangen zij met enige regelmaat berichten die worden verzonden via WhatsApp. Het is mogelijk voor de bezoeker te reageren op een bericht, alleen komt deze niet in de groepschat. Ook is zijn telefoonnummer niet voor de gehele groep zichtbaar. Zo blijft het besloten karakter gewaarborgd en heb je het gevoel persoonlijk aangesproken te worden. Webcare via WhatsApp Bedrijven als De Hypotheker, Essent, Coolblue en zorginstellingen experimenteren met WhatsApp als klantcontactkanaal. Customer service en WhatsApp gaan daarmee hand in hand. Klanten van Coolblue krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om via WhatsApp vragen te stellen. En heb je hulp nodig bij de installatie van je nieuwe laptop? Maak dan een foto of video en stuur deze met je vraag naar de productspecialist. Zo word je nog beter geholpen.

User generated content

Blijf in contact met je doelgroep door ze foto’s en/of video’s te laten sturen. De traditionele manier van via een account een foto te laten uploaden, wordt al snel als te omslachtig ervaren en daarom ook steeds minder gebruikt. Via WhatsApp kan het op een laagdrempelige manier: Skoften.net doet dit en met succes

Experimenteren met WhatsApp 

De eerder genoemde indrukwekkende cijfers onderbouwen het feit dat steeds meer bedrijven experimenteren met WhatsApp. Onder 20- tot 34-jarigen bereikt WhatsApp zelfs 70,1 procent van de Nederlandse bevolking, aldus onderzoeksbureau DDMM. Dat maakt dat, zeker voor bedrijven met een jonge doelgroep, WhatsApp als belangrijke marketingtool in te zetten is en steeds vaker onderdeel zal zijn van de sociale media-strategie. 

Deel dit artikel via
X

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

NaamAanbiederDoelVervaldatum
admin_authOcchio.nlWij gebruiken deze cookie om te onthouden of een Occhio.nl gebruiker is ingelogd in ons systeem.5 jaar
October_sessionOcchio.nlDeze cookie wordt gebruikt door ons content management systeem en wordt geplaatst bij bezoek aan willekeurig welke pagina van onze website. Sessie
NaamAanbiederDoelVervaldatum
_gat_gtag_UA_63158_1Google-analytics.comGebruikt door Google Analytics om verzoeksnelheid te vertragen1 minuut
_gaGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.1 jaar
_gidGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.24 uur

Occhio.nl maakt geen gebruik van marketing cookies.

Cookies

Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website wordt geplaatst. In dit tekstbestand wordt informatie opgeslagen. Deze informatie kan bij een later bezoek weer worden herkend door deze website.

Bekijk hier onze privacy verklaring