WhatsApp is nog steeds een van de meest gebruikte apps voor het communiceren. We gebruiken het voor het verzenden van foto’s en (gesproken) berichten, om te chatten met vrienden of voor die-ene-gelegenheid-aangemaakte-groepjes. Ook bedrijven zetten WhatsApp steeds vaker in als zakelijk communicatiemiddel. Maar is dit nog wel mogelijk met de invoering van de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)?


WhatsApp share-button

Een aantal jaren geleden schreven we een artikel over het gebruik van WhatsApp als marketingtool. Hierin vertelden we onder andere over de WhatsApp share-button bij een nieuwsartikel. Met deze button stuur je eenvoudig een artikel door aan een vriend of collega. De button vind je vaak naast de Facebook, Twitter en e-mail button. Volgens Buzzfeed wordt de WhatsApp share-button zelfs vaker gebruikt dan die van Twitter. Deze manier van WhatsApp inzetten is volgens mij nog steeds heel efficiënt en laat zien dat bezoekers graag informatie persoonlijk delen.


WhatsApp als webcaretool

Ook bedrijven weten dat persoonlijk contact werkt. Zij gebruiken voor het online persoonlijk contact daarom steeds vaker WhatsApp als webcaretool. Coolblue is een van de bedrijven die WhatsApp op deze manier gebruikt. Dit bedrijf geeft klanten de mogelijkheid om via WhatsApp een bericht te sturen over bijvoorbeeld de installatie van je nieuwe laptop. Voeg nog een foto en/of video toe en de productspecialist helpt je op weg. Het persoonlijke karakter van deze manier van communiceren zorgt ervoor dat klanten beter geholpen kunnen worden.


WhatsApp voldoet niet aan de AVG

Maar WhatsApp inzetten als webcaretool heeft met de invoering van de AVG, sinds 25 mei, een keerzijde gekregen. Op de website van de Rijksoverheid is te lezen dat de AVG stelt dat persoonsgegevens niet zomaar door mogen worden gegeven aan andere bedrijven als je daar zelf niet uitdrukkelijk toestemming voor geeft. 

Nu denk je vast, ik geef toch geen informatie door aan andere bedrijven met het gebruik van WhatsApp? Het antwoord is: jawel. En dat zit zo. Als je WhatsApp installeert op je telefoon, dien je toestemming te geven aan de app om je contacten te kunnen inzien en te gebruiken. Wanneer je WhatsApp installeert op je zakelijke telefoon, deel je dus de persoonlijke gegevens van je contacten met WhatsApp zonder dat zij daar toestemming voor hebben gegeven.


Daarnaast stelt de wet dat een persoon, in een aantal gevallen, het recht heeft om een organisatie te verzoeken al zijn gegevens te laten wissen. WhatsApp slaat alle gegevens die ze verzamelen op, waardoor het niet eenvoudig is om achteraf de gevraagde klantgegevens te wissen.


Conclusie

Als je bovenstaande leest kun je concluderen dat WhatsApp niet echt het juiste middel is om als webcaretool in te zetten. Blijkbaar denkt WhatsApp daar zelf ook zo over, want het bedrijf is al een tijdje aan het experimenteren met een zakelijke versie, genaamd WhatsApp Business. Op dit moment is de app alleen beschikbaar voor Android, maar in de toekomst komt er vast en zeker ook een iOS versie. 



WhatsApp Business heeft ten opzichte van WhatsApp het voordeel dat je een aantal berichten standaard kunt invoeren, zoals een begroetingsbericht die je kunt instellen buiten de openingstijden. Daarnaast heb je inzicht in berichtstatistieken en kun je een bedrijfsprofiel aanmaken. Ook kom je voor klanten betrouwbaarder over, want bovenaan een bericht wordt weergegeven dat het om een bedrijfsaccount gaat.

Naast WhatsApp Business zijn er nog een aantal alternatieven voor zakelijke communicatie, waaronder Live chat. Welke tool je ook inzet, het belangrijkste is dat je kiest voor een communicatiemiddel dat past bij je bedrijf en je doelgroep.


Wil je meer weten over het inzetten van zakelijke communicatiemiddelen? Neem gerust contact met ons op.

Deel dit artikel via
X

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

NaamAanbiederDoelVervaldatum
admin_authOcchio.nlWij gebruiken deze cookie om te onthouden of een Occhio.nl gebruiker is ingelogd in ons systeem.5 jaar
October_sessionOcchio.nlDeze cookie wordt gebruikt door ons content management systeem en wordt geplaatst bij bezoek aan willekeurig welke pagina van onze website. Sessie
NaamAanbiederDoelVervaldatum
_gat_gtag_UA_63158_1Google-analytics.comGebruikt door Google Analytics om verzoeksnelheid te vertragen1 minuut
_gaGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.1 jaar
_gidGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.24 uur

Occhio.nl maakt geen gebruik van marketing cookies.

Cookies

Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website wordt geplaatst. In dit tekstbestand wordt informatie opgeslagen. Deze informatie kan bij een later bezoek weer worden herkend door deze website.

Bekijk hier onze privacy verklaring