Blog

Websites ontwikkelen via scrum methode - deel 1: Scrum vs traditionele methode

08-01-2014

Scrum (of Agile development) - je hebt er vast wel eens van gehoord. Wat is het precies? Wat is het verschil met de traditionele methode? Wat betekent het voor mij als klant? Op al deze vragen en meer ga ik antwoord geven aankomende tijd in een serie blogs over Scrum.

scrum-occhio

Deze week een korte introductie en de voordelen van scrum ten opzichte van de traditionele methode.

Scrum vs traditionele methode

Scrum is een van de twee projectmethodieken die Occhio gebruikt bij het ontwikkelen van een website of webapplicatie. Als je als opdrachtgever in het verleden al eens een website hebt laten ontwikkelen, dan weet je ongeveer hoe het gaat via de traditionele methode. Kort door de bocht:

  1. offertefase: offerte met beknopte beschrijving van functionaliteiten;
  2. analyse-/synthesefase: uitgebreid plan schrijven waarin alles vastgelegd wordt;
  3. productiefase: Occhio gaat een aantal weken keihard bouwen en heeft tussendoor soms wat vragen, maar is vooral bezig met het plan te verwezenlijken;
  4. testfase: Occhio heeft de website getest, nu krijgt de klant uitleg over het beheer, kan hij testen en content invoeren;
  5. oplevering: website gaat online!

Nadelen watervalmethode

In de praktijk zit aan deze traditionele methode  (ook wel: watervalmethode) een aantal nadelen:

  • uitgebreid plan blijkt niet helemaal volledig of eenduidig - toch verschil van inzicht in het uiteindelijke eindresultaat ("Ow, maar ik had verwacht dat ...");
  • kleine verschillen tussen grote plan en interpretatie ontwikkelaar (kost extra tijd);
  • weinig informeel contact met klant en drempel voor overleg en verduidelijking is dus hoog (ook al kon je "altijd bellen");
  • ontwikkelaar is niet altijd even goed bekend met doel en kan te weinig meedenken over slimme oplossingen;
  • tijdens testfase krijgt de klant een erg uitgebreide uitleg over het volledige cms - lastig om allemaal te onthouden;
  • tijdens testfase moet de klant een hoop testen en invoeren. Testen gaat daardoor niet altijd even goed;
  • vooraf bedachte feature blijkt achteraf toch beter op andere manier;
  • prioriteiten worden alleen vooraf allemaal vastgesteld (terwijl deze tijdens het project nog wel eens kunnen wijzigen).

Voordelen watervalmethode

Twee voordelen van de traditionele methode:

  • je weet als klant aan het begin (bijna) precies wat je krijgt;
  • de tijdsinvestering voor de opdrachtgever is relatief gering en vooral geconcentreerd op begin en eind - daartussenin kan je bij wijze van spreken op vakantie gaan.

Vooraf precies weten wat je krijgt, voelt heel veilig, maar achteraf gezien was je waarschijnlijk meer tevreden als het project via scrum gegaan was: je had dan meer nuttige(!) features gehad.

Maar hoe dan?

Bij een scrumproject wordt het ontwikkelteam vanaf het begin meer betrokken bij de website, waardoor meedenken tijdens de productiefase eenvoudiger is. In deze productiefase kan namelijk erg veel winst gehaald worden door slimme oplossingen te kiezen. Bij scrum betekent dat: meer tijd voor nog meer features!

Het tweede grote verschil is dat de cyclus analyse-synthese-productie-testen (die normaal vaak 8+ weken duurde) steeds in periodes van twee weken gedaan wordt. Hierdoor wordt elke twee weken een volledig getest en gevuld deel van de website/-applicatie opgeleverd. In deze periode van twee weken (een sprint genaamd)  wordt geconcentreerd aan een serie features gebouwd. De focus voor ontwikkelaar en klant is daardoor erg groot - je hoeft immers niet aan de features te denken die pas volgende sprints gemaakt worden. Het uitwerken van de features gebeurt samen met de klant en pas aan het begin van elke sprint, bij de zogenaamde sprint planning-meeting.

Hoe scrum precies in z'n werk gaat beschrijf ik verder uitgebreid in mijn volgende blogs. Wil je al aan de slag of meer weten, neem dan al gerust contact met mij op.

In de serie over scrum verschenen:

Wil je meer weten?

  • Bel of mail met Cees voor vragen over nieuwe projecten, offertes, onze werkwijze of een eerste kennismaking.


    Cees

    E
    info@occhio.nl

    T
    020 – 261 95 42 (algemeen)