Blog

Scrum - de vergelijking tussen rugby en (website)softwareontwikkeling

29-08-2014

  1. Scrum

Scrum is de softwareontwikkelingsmethode die haar naam dankt aan een term uit de rugbysport. De vergelijking is ooit gelegd door de manier waarop een rugbyteam als groep de achterlijn van de tegenstander probeert te bereiken. Hierbij is samenwerking, aanpassingsvermogen, snelheid en zelfsturing van cruciaal belang en dat zijn nu precies de elementen die overeen komen met die van de multidisciplinaire teams die websites of software ontwikkelen.

Inmiddels is scrum een term die steeds bekender wordt bij een breed publiek. Heel goed, maar wat heeft dit nou met rugby te maken? Ik neem je graag mee in mijn vergelijkingsoverzicht en hoop dat je hiermee ook meer inzicht krijgt in de werkwijze die bij ons zo geliefd is.

scrum1

Multidisciplinair?

Multidisciplinair omdat er in zo’n team dat een website ontwikkelt kennis op verschillende gebieden aanwezig is, denk aan front end developers, back end developers, interaction designers, grafisch ontwerpers, marketeers, de opdrachtgever, communicatiemedewerkers die met het CMS gaan werken, mensen die met de eindgebruikers werken et cetera.

Rugby scrummen = software ontwikkelen?

Maar goed, je hebt bovenstaande misschien vast al eens gelezen, rugby scrummen is net software ontwikkelen. Maar is dat ook echt zo? En waarom dan precies (behalve de oppervlakkige bovenstaande uitleg)? Hieronder een vergelijking tussen de sport en het werk en die je ook (hopelijk) veel meer duidelijkheid geeft over wat scrum softwareontwikkeling nu daadwerkelijk inhoudt.

Scrum valt onder de noemer van de agile ontwikkelmethoden (agile is Engels voor behendig / lenig / vlug). Andere methoden die ook agile zijn zijn bijvoorbeeld eXtreme Programming (XP) en DSDM (Dynamic Systems Development). Omdat wij bij Occhio alleen maar scrummen haal ik soms misschien voor het gemak de begrippen agile en scrum door elkaar.

Waarom rugby een goede analogie is voor agile software ontwikkelen

Hieronder beschrijf ik scrum element voor scrum element en leg vervolgens de link tussen de sport en het werk.

Hoe toeschouwers het ervaren

Bij het kijken naar rugby is het soms moeilijk om de bal te zien. Je weet daarom ook niet altijd meteen wat er speelt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij voetbal) en het lijkt soms een complete chaos op het veld. Je ziet een hoop spelers op een kluitje, het geduw en getrek en bepaalt daarmee zo ongeveer waar de bal naartoe gaat, maar je ziet pas wie er punten behaalt door naar het scorebord te kijken.

Als je van een afstandje naar een agile team kijkt zonder dat je er direct bij betrokken bent, snap je ook niet precies wat er gebeurt, maar je ziet dat er punten gescoord worden door het scrumbord te aanschouwen en elke twee weken een opgeleverd stuk software te zien werken.

Wat gebeurt er precies?

Als rugby nieuw voor je is, dan lijkt het op chaos op het veld. Maar toch zijn er vele regels en de spelers maken beslissingen in een split second. Een goede rugbypot gaat dan ook heel erg snel. Als je naar een agile project kijkt zou je kunnen stellen dat er een gebrek aan structuur of documentatie is. De structuur is er echter zeker en het proces is absoluut gedefinieerd, maar het is niet zo star zoals bij de waterval softwareontwikkelingsmethode. Dat komt omdat het vanuit de aard van het scrummen zo is dat flexibiliteit toegestaan is en te kunnen reageren veranderende behoeften van opdrachtgevende organisatie of de veranderende doelstelling.

Wat is (een) scrum?

Een rugby scrum bestaat uit 5 tot 8 spelers die als één eenheid - een blok - fungeren en gezamenlijk in dezelfde richting bewegen om de bal in het spel te brengen. Een agile scrumteam bestaat bij ons ook uit ongeveer 5 tot 8 teamleden (klant en ontwikkelaars) die een vrij intiem samenwerkingsverband hebben (de omgang is prettig en direct) en die op een goed gecoördineerde manier een website of webapplicatie opleveren.

De tactiek

Een scrumteam bepaalt de tactiek net vooraf aan de scrum (sprint planning). Gaat vervolgens scrummen en sprinten en probeert zo meters te maken en stopt dan. Daarna gaan ze weer opnieuw tactiek verzinnen, meters maken etc. Steeds korte sprints dus, met 1 einddoel: de try.

Over scrum-half, scheidsrechter en scrum master

De scrum-half bij rugby is de spelleider en regisseert het verkeer tussen de forwards en de back line. De scrum master bij agile is de projectmanager die de teamleden coacht en coördineert zodat er goede communicatie en samenwerking onderling ontstaat. Ook zij of hij regelt dus het verkeer.

De rol van de scheidsrechter in de rugbysport is die van de onpartijdige getuige van de wedstrijd die fluit als er een overtreding gemaakt wordt door een van de teams. Een goede scheidsrechter fluit echter niet voor elke overtreding, want dat zou alleen maar leiden tot een vreselijk traag en statisch spel, maar probeert alle deelnemers in een goede balans te brengen zodat een optimale snelheid van het spel ontstaat.

Ook een scrum master bij een websiteontwikkelingsteam zal de teamleden laten weten als ze (of een van hen) buiten de kaders (of richtlijnen) van de methodologie stappen en welke consequenties dit tot gevolg heeft. Een scrum master - dat is altijd iemand van Occhio - zal in principe niet daadwerkelijk betrokken zijn bij de bouw van de site of applicatie (is dus meestal geen ontwikkelaar) en fungeert dus als een scheidsrechter door het team te vragen en aan te geven wat ze wel en niet kunnen/willen doen. De scrum master leidt het team naar de beste manier om efficient te zijn waarbij een ieder z’n eigen insteek of belang voor het einddoel heeft.

De teamleden

Bij rugby is het zo, in tegenstelling misschien tot bijvoorbeeld bij het voetbal, dat er van je verwacht wordt dat je een taak uitvoert afhankelijk van het moment in de wedstrijd en de locatie waar je je op dat moment in het veld bevindt. Je doet wat er op dat moment nodig is, en daarom gaat het bij rugby nooit over 1 speler die de ster is; het gaat over het hele team. Op bepaalde spelmomenten, zullen twee tot vijf spelers samenwerken om vooruitgang in het veld te maken

Bij agile teams is het zo dat deze het beste gedijen als ze multifunctioneel zijn en dus een verscheidenheid aan kennis en expertise hebben. Je kunt zien aan een team dat het goed (samen)werkt als door het feit dat de individuele teamleden de klus te klaren op basis van wat er op een gegeven moment gedaan moet worden (of nodig is), ongeacht de officiële functie die elke persoon heeft.

De (Product) Owner

De ‘owner’ (of manager van elk type sportteam) zorgt dat de randvoorwaarden in orde zijn. Zij/hij zorgt voor de tools, de informatie, planning, enthousiasme (en draagvlak). Ze stellen de doelen (om te winnen) en de prioriteiten.

scrum2

Snelheid

Dit artikel is geïnspireerd op Why is Agile/Scrum compared to Rugby? van Margaret Thomas

Tot slot: in beide gevallen telt: hoe beter een team is, hoe sneller het speelt en hoe sneller resultaat wordt opgeleverd. Meer weten over scrum? Lees ook onze andere blogs over scrum: occhio.nl/tag/scrum/

Wil je meer weten?

  • Reinder Stolte

    Bel of mail met Reinder voor vragen over nieuwe projecten, offertes, onze werkwijze of een eerste kennismaking.


    Reinder

    E
    info@occhio.nl

    T
    020 – 261 95 42 (algemeen)