Het gaat goed met de Nederlandse musea. Een aantal opvallende cijfers uit het rapport Museumcijfers 2014: In 2014 is er een omzet gemaakt van € 909 miljoen, waarvan 45% afkomstig uit eigen inkomsten. Tussen 2011 en 2014 dalen de subsidies in totaal met ruim 5%. Ondanks de lagere subsidie, weten musea wel een stijging van het aantal bezoekers te realiseren. Tussen 2011 en 2014 is het aantal bezoekers in totaal met 31% gestegen. 

Je zou denken dat meer bezoekers het tekort aan inkomsten vanuit de teruglopende subsidie compenseren. Toch blijkt dat niet voldoende. De eigen inkomsten van musea, die voor het grootste gedeelte uit entreegelden bestaan, moeten dus verder omhoog. 

Op online gebied liggen veel kansen voor musea om meer bezoekers en eigen inkomsten te genereren.

Om hogere eigen inkomsten te realiseren, zullen veel musea hun bedrijfsmodel moeten herzien. In een serie blogs lichten wij er een aantal toe, waaronder het inrichten van een persoonlijke pagina of omgeving, de collectie ontsluiten (online tonen), interactieve rondleiding en online ticketverkoop. In dit blog beschrijf ik hoe je via online storytelling meer online en offline bezoekers kunt trekken.

online storytelling meer online en offline bezoekers | Occhio Amsterdam


Online storytelling

Op dit moment zetten steeds meer musea hun eerste stappen op het gebied van online storytelling. Als bezoeker krijg je daarmee toegang tot een (exclusief) verhaal, verteld op een manier die past bij het museum. Een verhaal over het leven van een kunstenaar en zijn muzes; een verhaal over de huidige tentoonstelling of een verhaal over het bijzondere gebouw bijvoorbeeld. 

Doel is om hiermee bezoekers warm te maken voor een bezoek ‘nu wil ik dat schilderij wel eens in het echt zien’; of de mogelijkheid te geven na afloop hun bezoek te herbeleven. Details van een schilderij worden uitgelicht en zorgen ervoor dat je echt ín het schilderij ‘zit’. Ook zijn er bezoekers die niet in staat zijn om naar de tentoonstelling te gaan, omdat ze daartoe de middelen niet hebben of omdat het te ver weg is. Via deze weg is het museum in staat om de bezoekers hun verhalen op een andere manier te vertellen dan in het museum gebeurt en bezoekers aan zich te binden. Deze online-story-ervaring is dus een ervaring bovenop het museumbezoek met als resultaat dat zo’n verhaal nog beter beklijft. 

Vertel het verhaal dat je in het museum vertelt ook online, en dus niet alleen in het museum. De online variant biedt je een nieuw medium om je verhaal voor het voetlicht te brengen. Maak daar slim gebruik van. Zo kan het een goede (extra) manier zijn om nieuw publiek aan te boren. 

Hoe kan je dit het beste doen?

  • Vertel uiteenlopende en verrassende verhalen, bijvoorbeeld over de geschiedenis van het gebouw; over specifieke kunstenaars of tentoonstellingen, maar ook over depotstukken die in het museum niet zichtbaar zijn. 
  • Let erop dat hetgeen je online laat zien, dezelfde sfeer ademt als de sfeer die het museum uitstraalt. 
  • Leidt de bezoeker echt door het verhaal - als bij een Ipad ? zorg dat de bezoeker niet kan ‘verdwalen’. 
  • Vertel je verhaal kort en bondig - maar aansprekend / beeldend. 
  • Luister je verhaal op met mooie beelden; full screen afgewisseld met details. De mogelijkheid om in te zoomen op bijvoorbeeld een (deel van een) kunstwerk biedt toegevoegde waarde voor het online bezoek ten opzichte van het fysieke museumbezoek. 
  • Wissel verschillende type media af in je verhaal, gebruik een filmpje, foto, tekening, maar ook verschillende typen tekst (quotes, citaten, inhoudelijke informatie).

Inspirerende voorbeelden 

Het onderdeel ‘verborgen verhalen’ dat Koninklijk Paleis Amsterdam i.s.m. Google heeft uitgewerkt, is een mooi voorbeeld hiervan. Ander voorbeeld is de website van Van Gogh-museum. Hier zie je het verhaal over de zoektocht van Van Gogh naar felle kleurcontrasten en krijg je ook op afstand een goede indruk van zijn werk. 

Bij Occhio denken we graag met je mee over het vertalen van je boodschap of verhaal naar een online variant.

Deel dit artikel via
X

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

NaamAanbiederDoelVervaldatum
admin_authOcchio.nlWij gebruiken deze cookie om te onthouden of een Occhio.nl gebruiker is ingelogd in ons systeem.5 jaar
October_sessionOcchio.nlDeze cookie wordt gebruikt door ons content management systeem en wordt geplaatst bij bezoek aan willekeurig welke pagina van onze website. Sessie
NaamAanbiederDoelVervaldatum
_gat_gtag_UA_63158_1Google-analytics.comGebruikt door Google Analytics om verzoeksnelheid te vertragen1 minuut
_gaGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.1 jaar
_gidGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.24 uur

Occhio.nl maakt geen gebruik van marketing cookies.

Cookies

Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website wordt geplaatst. In dit tekstbestand wordt informatie opgeslagen. Deze informatie kan bij een later bezoek weer worden herkend door deze website.

Bekijk hier onze privacy verklaring