Voor de styling van websites wordt met Cascading Style Sheets gewerkt, afgekort CSS. CSS is een manier om met er met één document voor te zorgen dat op een website alle koppen, knoppen, teksten, links, etcetera op dezelfde manier eruit komen te zien, waar je dit voorheen in de code op elke pagina en bij elk onderdeel moest aangeven. Google, en je vindt er honderden blogs en tutorials over, er is genoeg over geschreven. 

Hierbij wordt er vaak diep in gegaan op de onderdelen die erin moeten zitten. Het lijkt zo alsof dit helemaal speciaal voor webdesign is ontwikkeld, maar eigenlijk is het in de basis gelijk aan de huisstijlhandboeken die al sinds jaar en dag voor elke huisstijl worden gemaakt. 

Huisstijlhandboek | Occhio (web)developement en websites Amsterdam

Huisstijlhandboek | Occhio

Huisstijlhandboek | Occhio

Huisstijlhandboek

Bij de ontwikkeling van een huisstijl wordt een concept neergelegd met een daarbij behorende visuele taal, die de identiteit van een organisatie weerspiegelt. De huisstijl wordt uitgewerkt voor diverse ‘dragers', zoals brochures, advertenties en billboards. In een huisstijlhandboek wordt deze stijl vervolgens vastgelegd, zodat dit in de toekomst door iedereen die ermee werkt consistent gebruikt kan worden; een manual met de do’s en don’ts. Kleur, lettertypen, gebruik van koppen, marges, beeldgebruik, gebruik van grafische elementen, tone of voice, bewegwijzering: het kan er allemaal in. Hoe groter de organisatie, hoe groter de boeken.

Een Styleguide bevat deels dezelfde elementen. Het is het huisstijlhandboek 2.0, helemaal toegespitst op digitaal gebruik. Toegegeven, de techniek erachter is echt anders en het gemak dat het oplevert is voor elke huisstijlontwerper jaloersmakend. Maar behalve dat wordt het al zo’n beetje sinds de industriële revolutie gedaan, de tijd dat de eerste bedrijven begonnen met een speciaal programma voor het uitdragen van hun identiteit met visuele communicatie. De oudste die ik online kon vinden, is van Nazi Duitsland. Het grootste deel van het meer dan 500 pagina’s tellende boek gaat over de organisatie in het algemeen, maar toch ook een aanzienlijk deel is een heus huisstijlhandboek. Om de sfeer niet te grimmig te maken, zijn de afbeeldingen van een iets recenter handboek, namelijk die van de metro in New York uit 1970. Geen industriële revolutie, maar toch echt al lang, lang geleden.

Deel dit artikel via
X

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

NaamAanbiederDoelVervaldatum
admin_authOcchio.nlWij gebruiken deze cookie om te onthouden of een Occhio.nl gebruiker is ingelogd in ons systeem.5 jaar
October_sessionOcchio.nlDeze cookie wordt gebruikt door ons content management systeem en wordt geplaatst bij bezoek aan willekeurig welke pagina van onze website. Sessie
NaamAanbiederDoelVervaldatum
_gat_gtag_UA_63158_1Google-analytics.comGebruikt door Google Analytics om verzoeksnelheid te vertragen1 minuut
_gaGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.1 jaar
_gidGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.24 uur

Occhio.nl maakt geen gebruik van marketing cookies.

Cookies

Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website wordt geplaatst. In dit tekstbestand wordt informatie opgeslagen. Deze informatie kan bij een later bezoek weer worden herkend door deze website.

Bekijk hier onze privacy verklaring