Net als bij auto's heb je websites in allerlei soorten en maten. Maar welk prijskaartje hangt er aan een website? Heb je genoeg aan een gratis DIY-website of moet je alles uit de kast halen voor het beste resultaat? Dat is lastig te bepalen. In dit artikel leg ik uit waar mogelijk kosten aan verbonden zijn en welke consequenties mogelijke bezuinigingen kunnen hebben. 

Eerst vertel ik over de kosten voor het hebben en onderhouden van de website. Daarna ga ik uitgebreider in op de kosten omtrent het ontwikkelen van een website. 

Kosten voor het hebben van een website 

Je kunt gratis een website in de lucht houden. Denk aan je eigen WordPress site onder het domein van WordPress. Maar als je een eigen domein wil hebben zijn hier domeinkosten aan verbonden. Hosting kan wellicht gratis bij jullie internetprovider, maar veel kun je er niet mee. Als je gaat voor genoeg opslagruimte, dataverkeer, een goede uptime wil (lees: een goede bereikbaarheid van de site) en webdevelopers controle wil geven over de server dan zul je je website professioneel moeten laten hosten. Occhio biedt altijd hosting aan, omdat het voor ons het prettigst werkt met servers die op een bepaalde manier zijn ingericht. Hierdoor kunnen ook de live website en ontwikkelomgeving zoveel op elkaar lijken dat grote verschillen tussen de twee onwaarschijnlijk zijn. Ook is het voor onze opdrachtgevers heel prettig om één aanspreekpunt te hebben voor al je websitezaken. 

Hoeveel je kwijt bent aan hosting is afhankelijk van de website, de inhoud en de hoeveelheid bezoekers. Voor enkele tientjes heb je een goede shared hosting, maar voor grote en veelbezochte sites is dedicated hosting doorgaans wel nodig. 

Lees ook de blog SSL – een beveiligde verbinding verbetert ook je zoekresultaat

Het kan ook nodig zijn om je website te beveiligen met een SSL certificaat. Hieraan zijn jaarlijks kosten verbonden. Ook dient deze door een ontwikkelaar op de server geïnstalleerd te worden. 

Kosten voor onderhoud aan de website 

Om de analogie van de auto voort te zetten: je hebt een APK nodig. Vrijwel alle websites hebben onderhoud nodig. Er moeten updates gedaan worden voor de veiligheid van de website, voor bugfixes en voor het integreren van verbeteringen in modules. Wij doen dit door middel van een Open Source Servicecontract. Voor een vast bedrag per maand doen wij alle updates en testen we deze voor je. Zo voorkom je inbraken en blijf je up to date. 

Tijdelijke features: de winterbanden 

Uiteraard is het vaak ook wenselijk om met de tijd mee te gaan en zo nu en dan verbeteringen aan te brengen aan de website. Ook kan het zijn dat je een tijdelijke actie online wil, die er binnenkort weer af moet. Zoals de winterbanden op je auto. Wij bieden hiervoor een servicecontract aan. Maar het kan natuurlijk ook gebeuren dat je uiteindelijk toch een compleet nieuwe website wil. Omdat de website verouderd is of omdat je uitbreidingen wil doen die gemakkelijker te doen zijn met een andere basis voor je website. 

Hoeveel kost het ontwikkelen van een nieuwe website?

Zoals ik al aangaf kun je zelfs gratis een website ontwikkelen. Alleen er zitten uiteraard veel beperkingen aan, en ook veel risico's. Wat het belangrijkste is, is de eerste stap: bepalen wat je precies wil. Dit doen wij samen met klanten tijdens het salestraject en als we echte de diepte in gaan tijdens het scrummen in sprint 0

Doel van de website bepalen

Door het doel van de website te bepalen wordt snel duidelijk of het een groot project wordt of niet. Is het een soort visitekaartje, een webapp of een webshop? Dit heeft invloed op de grootte, en daarmee de kosten. 

Vergeet niet om ook na te denken over de toekomst. Indien je een simpele webshop wil, die in de toekomst wellicht wel complexer kan worden, kan dat betekenen dat je toch beter voor een specialistischer platform wil kiezen. Zie ook mijn blog over PrestaShop VS WooCommerce. 

Wat vaak tijdrovend is, is het maken van koppelingen met andere systemen. Het ontwikkelen van een nieuwe koppeling kan al snel een paar weken werk zijn voor een ontwikkelaar. 

Ook als je website slechts een visitekaartje is, is het belangrijk om na te denken over de toekomst. Wil je later meer maatwerk in je website hebben, dan is werken met een kant en klaar thema niet aan te raden. Om te beginnen is het vaak oké, maar bedenk dan wel dat als je later toch een maatwerkthema wil hier extra kosten aan zijn verbonden.

Nadelen van kant-en-klare oplossingen

Hoewel je voor weinig toch niets dus een website kunt hebben zitten hier nog een paar belangrijke nadelen aan. Naast mogelijke problemen met het toepassen van maatwerk, is veiligheid ook een punt om rekening mee te houden. Ook kan het zo zijn dat zo een kant-en-klaar thema minder SEO vriendelijk is en langzaam is. Ook voldoen kant-en-klare thema's doorgaans niet aan alle webrichtlijnen, werken ze vaak niet goed op oudere browsers en zijn ze niet of nauwelijks geschikt voor screenreaders. 

Als je een volledig kant-en-klare oplossing kiest, heb je ook nog als nadeel dat bugfixes en maatwerk beperkt, of zelfs helemaal niet mogelijk zijn. Wat vaak een probleem is, is dat, als er al een webdeveloper bij kan voor je, dat het vinden van het probleem is als het zoeken van een naald in een hooiberg. Niet alleen frustrerend voor ons webdevelopers, maar dus ook heel erg duur. Het vinden van een balans tussen investering en hoeveelheid maatwerk is dus echt een vak apart. Het vinden van een balans tussen investering en hoeveelheid maatwerk is dus echt een vak apart. 

Kosten voor webdesign

Hoeveel een webdesign, een ontwerp voor je website, kost ligt er geheel aan hoeveel aandacht je wenst te steken in de presentatie van de website. Feit is wel dat het nodig is hier van tevoren aandacht aan te besteden. Occhio heeft het ontwerpen van de website en het ontwikkelen ervan naadloos geïntegreerd in de scrum methode. Hierdoor zijn er geen misverstanden over het beoogde resultaat. 

Belangrijke factoren hierin zijn uiteraard of er al een logo en huisstijl is, hoeveel soorten pagina's de website heeft en of de content en structuur al duidelijk is van de website. Wat me gelijk brengt op het volgende punt. 

Vergeet de content niet!

Content is vaak een ondergeschoven kindje en hoewel je voor het ontwikkelen van de website niet alle teksten klaar hoeft te hebben, is het wel belangrijk dat de structuur van de website uitgedacht wordt. Occhio helpt opdrachtgevers hierbij, want er spelen veel factoren een rol bij het maken van deze keuzes. Als je budget hebt hiervoor is het zeker aan te raden, want het is echt van fundamenteel belang voor het succes van je website. 

Voorafgaand hieraan doen we samen met de opdrachtgever een Empathy Map sessie en denken dan de Customer Journey uit. Zo is de basis van de website duidelijk voordat wij aan het ontwerp beginnen. 

Maar wat kost een website nou? 

Die vraag is dus lastig te beantwoorden. Je hebt veel kennis van alle verschillende domeinen – of laat ik duidelijker zeggen: terreinen – nodig om dit goed in te kunnen schatten. Wij schatten op basis van alle informatie in hoeveel werk het is en als dit compleet niet te rijmen is met het budget dan zeggen we dat uiteraard. Een uur werk is en blijft een uur werk. 

Gelukkig kunnen we aan de andere kant opdrachtgevers later vaak nog verrassen, want we hebben niet voor niets een 'corner of hope'. We leveren graag meer dan we hebben ingeschat. 

Als het budget aan de lage kant is, is het echter met wat weloverwogen consessies vaak toch nog mogelijk om tot een degelijk resultaat te komen. Een Ford Focus is een prima auto, maar het is geen Audi A4. En zo verkopen we ook geen Viper aan iemand die graag kinderen wil.

Deel dit artikel via
X

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

NaamAanbiederDoelVervaldatum
admin_authOcchio.nlWij gebruiken deze cookie om te onthouden of een Occhio.nl gebruiker is ingelogd in ons systeem.5 jaar
October_sessionOcchio.nlDeze cookie wordt gebruikt door ons content management systeem en wordt geplaatst bij bezoek aan willekeurig welke pagina van onze website. Sessie
NaamAanbiederDoelVervaldatum
_gat_gtag_UA_63158_1Google-analytics.comGebruikt door Google Analytics om verzoeksnelheid te vertragen1 minuut
_gaGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.1 jaar
_gidGoogle-analytics.comRegistreert een uniek ID die wordt gebruikt om statistische gegevens te genereren over hoe de bezoeker de website gebruikt.24 uur

Occhio.nl maakt geen gebruik van marketing cookies.

Cookies

Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website wordt geplaatst. In dit tekstbestand wordt informatie opgeslagen. Deze informatie kan bij een later bezoek weer worden herkend door deze website.

Bekijk hier onze privacy verklaring