Het voorjaar is begonnen! In plaats van binnen op de bank te zitten, wil iedereen er weer op uit. Als museum wil je deze mensen graag naar jouw museum trekken. Een goed moment dus voor conversieoptimalisatie om méér uit je website te halen.

Conversieoptimalisatie?

Conversie wil zeggen: de omzetting van bezoek aan je website naar een bepaald conversiedoel. Dat kan een aankoop zijn, maar bijvoorbeeld ook een aanmelding voor een nieuwsbrief. Met aanpassingen aan je site kan je mensen hiertoe verleiden en zo de conversie optimaliseren. Zo kan je met gerichte informatie bij een sitebezoeker twijfel wegnemen. Ook vormgeving, gebruiksgemak, snelheid, zelfs psychologie kan je inzetten om de conversie te verhogen. In dit blog noemen we een aantal tips waarmee je zelf aan de slag kan gaan. Oók als je geen museum bent is dit interessant en relevant!

Tip 1: Maak je website helder en overzichtelijk

  • Toon alleen informatie die op die plek écht relevant is. 
  • Bedenk per pagina het doel en maak hiervan een heldere call to action die de aandacht trekt. 
  • Gebruik lijstjes. Denk bijvoorbeeld aan een opsomming van de hoogtepunten van een museum of tentoonstelling.

Tip 2 Neem mensen mee in je verhaal

  • Mensen denken in beelden. Door een tekst verhalend te omschrijven, help je ze bij het vormen van beelden. 
  • Toon beelden. Beelden van het onderwerp, maar bijvoorbeeld ook een voorproefje van een tentoonstelling. 
  • Wees concreet; kies een hoofdpersoon, refereer aan gebeurtenissen (in heden of verleden), noem de fysieke plek waar het zich afspeelde, schets een beeld van de tijd. 
  • Gebruik spreektaal en spreek de bezoeker persoonlijk aan.

Tip 3 Wijs je sitebezoekers goed de weg

  • Veel bezoekers komen met een specifieke vraag waar ze direct antwoord op willen hebben. Speel hierop in. 
  • Zorg voor een duidelijke navigatiestructuur, waarbij je vanuit de gebruiker hebt gedacht, niet vanuit de organisatiestructuur. 
  • Bepaalde onderwerpen worden meer gezocht dan andere. Je zou hier bijvoorbeeld toptaken van kunnen maken, een serie snelkoppelingen naar de meest gebruikte taken van bezoekers.

Tip 4 Neem obstakels weg

  • Maak het makkelijk, houd het simpel en overzichtelijk. Hoe meer gegevens je mensen vraagt in te vullen bij een aankoop, hoe eerder ze afhaken. 
  • Wees duidelijk en manage de verwachtingen. Geef aan hoeveel stappen ze (nog) moeten doorlopen bij aanmelding. 
  • Komen er administratiekosten bij? Vermeld dat op voorhand, niet pas na invullen van het hele formulier.

Tot slot

Door Google Analytics in te zetten, kan je testen of aanpassingen succesvol zijn en of doelen al dan niet behaald worden. Met A/B testing kan je dit nog beter meten.

Wil je dieper ingaan op conversieoptimalisatie? Lees dan eens over de principes van Cialdini, uit zijn wereldberoemde boek The Psychology of Persuasion. Er zijn heel veel blogs te vinden waarin een samenvatting wordt gegeven, zoals deze:
Zes beïnvloedingsstrategieën Cialdini
Cialdini's 7e principe van overtuigen

Deel dit artikel via
X

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

NaamAanbiederDoelVervaldatum
admin_authOcchio.nlWij gebruiken deze cookie om te onthouden of een Occhio.nl gebruiker is ingelogd in ons systeem.
October_sessionOcchio.nlDeze cookie wordt gebruikt door ons content management systeem en wordt geplaatst bij bezoek aan willekeurig welke pagina van onze website.
setCookiePreferenceOcchio.nlSlaat een cookie op om ons te laten weten dat u de cookiemelding hebt gelezen en geaccordeerd.
NaamAanbiederDoel
CollectGoogle-analytics.comWordt gebruikt om gegevens naar Google Analytics te verzenden over het apparaat en het gedrag van de bezoeker. Traceert de bezoeker op verschillende apparaten en marketingkanalen.
_first_pageviewGoogle-analytics.comDit is een cookie die aangemaakt wordt bij de eerste paginaweergave van deze sessie. Het zorgt ervoor dat sommige onderdelen van de cookies code alleen werken op de eerste pagina van het bezoek, waardoor de code sneller en efficiënter werkt.
_eventqueueGoogle-analytics.comDeze cookie bewaart een serie muisklikken waarvan wij niet zeker kunnen zijn of ze al opgeslagen zijn op onze webservers vóór de huidige pagina uit het geheugen van de browser is gehaald. Deze klikken worden verwerkt en gelogd op de volgende pagina.
_jsuidClicky.comDeze cookie bevat een willekeurig gekozen nummer dat aangemaakt wordt als iemand voor het eerst de website bezoekt. Het dient om nog beter te zien of een bezoeker al eerder de site heeft bezocht.

Occhio.nl maakt geen gebruik van marketing cookies.

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen.

Bekijk hier onze privacy verklaring