Voor de styling van websites wordt met Cascading Style Sheets gewerkt, afgekort CSS. CSS is een manier om met er met één document voor te zorgen dat op een website alle koppen, knoppen, teksten, links, etcetera op dezelfde manier eruit komen te zien, waar je dit voorheen in de code op elke pagina en bij elk onderdeel moest aangeven. Google, en je vindt er honderden blogs en tutorials over, er is genoeg over geschreven. Hierbij wordt er vaak diep in gegaan op de onderdelen die erin moeten zitten. Het lijkt zo alsof dit helemaal speciaal voor webdesign is ontwikkeld, maar eigenlijk is het in de basis gelijk aan de huisstijlhandboeken die al sinds jaar en dag voor elke huisstijl worden gemaakt. 

Huisstijlhandboek | Occhio

Huisstijlhandboek | Occhio

Huisstijlhandboek | Occhio

Huisstijlhandboek

Bij de ontwikkeling van een huisstijl wordt een concept neergelegd met een daarbij behorende visuele taal, die de identiteit van een organisatie weerspiegelt. De huisstijl wordt uitgewerkt voor diverse ‘dragers', zoals brochures, advertenties en billboards. In een huisstijlhandboek wordt deze stijl vervolgens vastgelegd, zodat dit in de toekomst door iedereen die ermee werkt consistent gebruikt kan worden; een manual met de do’s en don’ts. Kleur, lettertypen, gebruik van koppen, marges, beeldgebruik, gebruik van grafische elementen, tone of voice, bewegwijzering: het kan er allemaal in. Hoe groter de organisatie, hoe groter de boeken.

Een Styleguide bevat deels dezelfde elementen. Het is het huisstijlhandboek 2.0, helemaal toegespitst op digitaal gebruik. Toegegeven, de techniek erachter is echt anders en het gemak dat het oplevert is voor elke huisstijlontwerper jaloersmakend. Maar behalve dat wordt het al zo’n beetje sinds de industriële revolutie gedaan, de tijd dat de eerste bedrijven begonnen met een speciaal programma voor het uitdragen van hun identiteit met visuele communicatie. De oudste die ik online kon vinden, is van Nazi Duitsland. Het grootste deel van het meer dan 500 pagina’s tellende boek gaat over de organisatie in het algemeen, maar toch ook een aanzienlijk deel is een heus huisstijlhandboek. Om de sfeer niet te grimmig te maken, zijn de afbeeldingen van een iets recenter handboek, namelijk die van de metro in New York uit 1970. Geen industriële revolutie, maar toch echt al lang, lang geleden.

Deel dit artikel via