Ons internetgebruik is de laatste jaren enorm aan het veranderen. Dit heeft onder meer geleid tot een nieuw betaalmiddel, de privacy coin. Bij privacy coins is in tegenstelling tot Bitcoins het aantal coins dat je bezit, verstuurt en ontvangt op geen enkele manier op te vragen. 

Dit relatief nieuwe betaalmiddel heeft daarnaast als grote voordeel dat het niet aan waarde fluctuaties onderhevig is en kan worden gezien als fiduciair geld, wat zoiets betekent als geld dat wordt geaccepteerd doordat men vertrouwen heeft in diegene die het in omloop heeft gebracht. Er is uitwisseling mogelijk zonder dat daarvoor de tussenkomst van een financiële instelling noodzakelijk is.

In al haar wijsheid heeft de Europese Unie dit betaalmiddel gezien als een bedreiging voor haar eigen munt. Met het instellen van een importheffing, ook wel de AVG of GDPR genoemd, hoopt de Europese Unie haar eigen euro te beschermen tegen mechanismen waar men zelf geen grip op heeft.

Als je bovenstaande leest dan ben je waarschijnlijk in de veronderstelling dat ik één of andere hallucinerend goedje heb gebruikt. Ik kan je verzekeren dat dit niet het geval is en hoop dat dit in het vervolg van dit blog duidelijk wordt.

Betalen met privacy

We zijn verslaafd aan gratis internetdiensten zoals Facebook, Instagram en Google. Ook software mag eigenlijk niets kosten. Maar gratis bestaat niet en iedere ondernemer heeft een verdienmodel. bij het gebruik van deze diensten rekent de gebruiker dan ook niet af in euro’s maar met zijn/haar privacy.

Wie van de lezers zou Facebook of Google blijven gebruiken als voor deze diensten betaald zou moeten worden en wat is dan het bedrag dat dit zou mogen kosten? Trek deze vraag eens door naar alle diensten die je op internet gebruikt en waarvoor betaald wordt met je privacy in plaats van met geld.

Enerzijds staat het haaks op de idealen die internetondernemers hebben, we willen immers dat onze diensten voor iedereen toegankelijk zijn, ook als je daar geen budget voor beschikbaar hebt. Anderzijds is het de enige oplossing (binnen een kapitalistische samenleving) voor internetondernemers om een boterham te verdienen.

Dwingt de nieuwe wetgeving met betrekking tot de AVG/GDPR ons tot nieuwe verdienmodellen? 

Het artikel van Marits Kreijveld op Marketingfacts stelt dat we terug moeten naar de basis. We moeten niet volgen, niet bewaren, niet doorverkopen, niet profileren en gebruikers anonimiteit garanderen. Een mooi uitgangspunt, wat overigens direct invloed heeft op het verdienmodel van veel applicaties en internetdiensten.

Het delen van privacygevoelige informatie heeft naast financiële voordelen nog een heel groot ander voordeel. We zijn inmiddels met het verzamelen en koppelen van data zover dat we in de nabije toekomst een ernstige ziekte kunnen voorspellen. Wat dichter bij huis kan de belastingdienst al redelijk voorspellen wat de gegevens zijn die jij op je belastingaangifte in moet vullen. Niet populair, maar wel handig.

We gaan de komende tijd merken dat al deze gemaksfactoren verdwijnen en we meer moeite zullen moeten gaan doen om onze informatie te vergaren. Ik ben benieuwd hoe gebruikers gaan reageren op deze veranderingen.

Voor nu wens ik je veel succes met het implementeren van de AVG/GDPR en mocht je behoefte hebben om te reageren op dit blog dan is dat van harte welkom.

Deel dit artikel via
X

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

NaamAanbiederDoelVervaldatum
admin_authOcchio.nlWij gebruiken deze cookie om te onthouden of een Occhio.nl gebruiker is ingelogd in ons systeem.
October_sessionOcchio.nlDeze cookie wordt gebruikt door ons content management systeem en wordt geplaatst bij bezoek aan willekeurig welke pagina van onze website.
setCookiePreferenceOcchio.nlSlaat een cookie op om ons te laten weten dat u de cookiemelding hebt gelezen en geaccordeerd.
NaamAanbiederDoel
CollectGoogle-analytics.comWordt gebruikt om gegevens naar Google Analytics te verzenden over het apparaat en het gedrag van de bezoeker. Traceert de bezoeker op verschillende apparaten en marketingkanalen.
_first_pageviewGoogle-analytics.comDit is een cookie die aangemaakt wordt bij de eerste paginaweergave van deze sessie. Het zorgt ervoor dat sommige onderdelen van de cookies code alleen werken op de eerste pagina van het bezoek, waardoor de code sneller en efficiënter werkt.
_eventqueueGoogle-analytics.comDeze cookie bewaart een serie muisklikken waarvan wij niet zeker kunnen zijn of ze al opgeslagen zijn op onze webservers vóór de huidige pagina uit het geheugen van de browser is gehaald. Deze klikken worden verwerkt en gelogd op de volgende pagina.
_jsuidClicky.comDeze cookie bevat een willekeurig gekozen nummer dat aangemaakt wordt als iemand voor het eerst de website bezoekt. Het dient om nog beter te zien of een bezoeker al eerder de site heeft bezocht.

Occhio.nl maakt geen gebruik van marketing cookies.

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen.

Bekijk hier onze privacy verklaring